donderdag 29 april 2010

'Spartacus' sportboek van het jaar

TILBURG – Hij is groot en lelijk, maar de bezitter is er enorm trots op. Erik Brouwer heeft de Nico Scheepmaker Beker gewonnen met zijn boek ‘Spartacus’. De prijs is een eerbetoon aan de journalist Scheepmaker die veel heeft veranderd in de sportwereld.

Voor Brouwer was het schrijven van het boek iets specialer dan normaal. In 1908 nam zijn overgrootvader Emanuel Brouwer, als lid van de Amsterdams-joodse turnvereniging Spartacus, deel aan de Olympische Spelen. Dit was natuurlijk de perfecte aanleiding voor zijn nieuwe boek.
Tijdens de presentatie van het juryrapport kreeg Erik Brouwer pas laat door dat hij de gelukkige was. “Ik had het echt niet verwacht, hoe cliché dat ook klinkt. Een vriend van mij was jurylid, die liet geen woord los. Ook had ik het niet verwacht omdat het volgens mij geen echt sportboek is. Het gaat veel over bijvoorbeeld de aanloop van de oorlog.” De juryleden vinden het een heel bijzonder verhaal. Marjolein te Winkel, journalist en jurylid, eert onder andere zijn goede, waardevolle research. “Het verhaal was totaal onbekend bij de familie. Het is heel compleet geschreven en erg prettig leesbaar. Je wordt er in meegenomen, het gaat echt leven. Dat is bijzonder, aangezien het zo’n honderd jaar geleden is.”

Brouwer is, nadat hij te weten kwam over het sportverleden van zijn overgrootvader, samen met zijn eigen vader het turnarchief ingedoken. Zij vonden dagboeken waarin alles werd bijgehouden, tot de hoeveelheid drank en sigaren aan toe. “Het was wel lastig om over mijn eigen familie te schrijven. We hebben dingen gevonden die niet zo leuk zijn om te lezen. Zijn moeder en een paar zusjes zaten bijvoorbeeld in een krankzinnigenhuis. Uiteindelijk heb ik toch besloten om te citeren uit het rapport.” De dochter van zijn overgrootvader leeft nog. Zij had in het begin wel moeite met het uitbrengen van de familiegeheimen, maar gelukkig voor de schrijver is zij weer bijgedraaid. “Er zit veel armoede in het boek, maar ook veel vrolijkheid. Ik heb erg veel lol gehad om mijn overgrootvader, ik hoop dat dit plezier terug te vinden is in mijn verhaal.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten